Tre fronter er trukket op efter de første FN-klimaforhandlinger om skibsfarten. Og lige nu står de langt fra hinanden

De første forhandlinger i IMO’s miljøudvalg om en klimaregulering af skibsfarten har blotlagt tre fronter, der for øjeblikket giver et kompromis lange udsigter. Danmark er blandt de lande, der arbejder for en afgift. 

Shippingbranchen er én af verdens største udledere af klimaskadelige
drivhusgasser. Sektoren står alene for cirka to til tre procent af de globale
udledninger, men transporterer samtidig cirka 90 procent af verdenshandlen.
Shippingbranchen er én af verdens største udledere af klimaskadelige drivhusgasser. Sektoren står alene for cirka to til tre procent af de globale udledninger, men transporterer samtidig cirka 90 procent af verdenshandlen.Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Det har stadig lange udsigter, hvis de 175 medlemslande i FN’s Søfartsorganisation, IMO, skal nå frem til en aftale om, hvordan skibsfarten skal nå i mål med de grønne målsætninger.

Det står klart efter de første forhandlinger i IMO’s miljøudvalg (MEPC) i London denne uge.

Groft sagt er tre fronter blevet trukket op mellem tre forskellige grupperinger, der i øjeblikket står stærkt på deres respektive forhandlingsoplæg. Det er ifølge de kilder tæt på forhandlingerne, som Altinget har talt med, derfor også stadig for tidligt at sige, om der reelt kan landes et kompromis.

Altinget logoMaritim
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget maritim kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00