Marcus Vesterager
Svar til 

Hvor mange brud på reglerne om udlejningscykler fanger forvaltningen?

Spørgsmål fra Rådhuset oprettes på basis af Københavns Kommunes database over de spørgsmål, der stilles af Borgerrepræsentationens medlemmer og besvares af kommunens borgmestre. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

2024 - 8082

Hvad er status på udlejningscykler, herunder om reglerne bliver
overholdt, hvor mange brud på reglerne forvaltningen fanger, hvad
forvaltningen generelt gør for at sikre en overholdelse af reglerne og
om der er yderligere mulighed for at sikre regeloverholdelse.

Svar fra fredag den 26. april 2024

Per april 2024 er der i København følgende operatører af
udlejningscykler efter free-floating princippet (cykler uden fast
stamsted): Lime, Tier, Donkey Republic, Bolt, Toyota Kinto, og Ridemovi.
Der er givet tilladelse til i alt lidt over 8000 udlejningscykler.
Det er forvaltningens overordnede indtryk, at operatørerne overholder
de kontrakter, som er indgået med forvaltningen. Ift. brugernes
overholdelse af regler om parkering af cykler, er det ikke data som
forvaltningen ligger inde med. Forvaltningen registrerer heller ikke
fejlparkerede cykler. Hvis forvaltningen oplever cykler, der står
uhensigtsmæssigt udenfor cykelstativer, så sender forvaltningen
oplysningen videre til den enkelte operatør, som hurtigt kan reagere på
henvendelsen, uagtet om cyklen står under udlejning eller ej.
Som følge af, at det kunne konstateres, at udlejningscyklerne ofte blev
placeret udenfor cykelstativer, traf Teknik- og Miljøforvaltningen den
24. august 2023 beslutning om at præcisere aftalerne med
udlejningsoperatørerne ved at inkludere krav om anvendelse af
geofencing-teknologi. Geofencing er en virtuel grænse for et
geografisk område, hvilket indebærer, at brugeren ikke kan afslutte en
cykeltur uden for de afgrænsede områder, som er baseret på
kommunens data om placeringen af cykelstativer. Forvaltningen
arbejder fortløbende på at undersøge, om dette også virker i praksis.
Ændringerne til aftalerne blev indgået for året 2024 og med en frist for
implementering for operatørerne senest 1. marts 2024. Alle operatører
har implementeret geofencing.

Forvaltningen vil fremadrettet, systematisk kontrollere operatørernes
apps, for at konstatere om det er muligt at aflevere en cykel udenfor et
cykelstativ. Forvaltningen kommer derudover til at være på gaden og
indsamle data for omfanget af cykler, der står udenfor cykelstativ og
baggrunden herfor. Forvaltningen kontakter i hvert tilfælde den enkelte
operatør for at sikre, at cyklen bliver placeret korrekt. Dertil indsamler
forvaltningen data og viden om de fejlparkerede cykler og arbejder på
løsninger, i samarbejde med operatørerne.
Generelt kan forvaltningen oplyse, at cykler, der observeres parkeret
udenfor et cykelstativ, hovedsageligt skyldes, at cyklen stadig er under
udlejning, er efterladt af en bruger på privat areal, står i nærheden af et
cykelstativ, eller at der er fejl i data for cykelstativer. Når forvaltningen
konstaterer fejl i data, rettes disse straks.
Forvaltningen oplever generelt et rigtig godt samarbejde med
operatørerne, som hurtigt reagerer på henvendelser fra forvaltningen,
og forvaltningen har allerede observeret en mærkbar virkning af kravet
om geofencing.

0:000:00