Klaus Mygind
Svar til 

Er der andre måder, at løse problemet med mangel på offentlige tilgængelige ladestandere?

Spørgsmål fra Rådhuset oprettes på basis af Københavns Kommunes database over de spørgsmål, der stilles af Borgerrepræsentationens medlemmer og besvares af kommunens borgmestre. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

2024 - 5860

Hvilket politisk initiativ skal der til for at løse den problemstilling, som
borgeren beskriver i nedenstående læserbrev, der har været bragt i
Bryggebladet?

Kan TMU f.eks. beslutte, at elbilejere, der bor i et parkeringslicens
område, hvor der ikke pt. er offentlige tilgængelige ladestandere, kan få
midlertidig P-licens til deres naboområde, hvor der er offentlig
tilgængelige ladestandere?

Er der andre måder, at løse problemet på?

Svar fra onsdag den 24. april 2024

Opsætning af ladeinfrastruktur på privat fællesvej
Vejdirektoratet har udtalt, at det ikke er en kommunal opgave at opsætte
ladestandere. Forvaltningen har, i den såkaldte AFI-lov, alene hjemmel
til at udbyde pladser til opsætning af offentligt tilgængelige
ladestandere.
Havnestaden, i den sydlige del af Islands Brygge, er et område som
næsten udelukkende består af privat fællesvej – kun Artillerivej er en
kommunevej. AFI-loven giver ikke mulighed for, at kommunen kan
udbyde arealer til opsætning af offentligt tilgængelige ladestandere på
private fællesveje.
På privat fællesvej har grundejerne selv mulighed for at udnytte
vejarealerne som de ønsker, herunder til opsætning af ladeinfrastruktur.
Forvaltningen er bekendt med at virksomheder, der udbyder offentlig
tilgængelige ladestandere, meget gerne understøtter grundejerne med
opsætning af ladeinfrastruktur på privat fællesvej, både ved ansøgning
og økonomien hertil.
Forvaltningen har senest givet tilladelse til, at en grundejerforening i
Havnestaden kan opsætte offentligt tilgængelige ladestandere på
Drechselsgade.

Parkeringslicenser
Parkeringslicenser er reguleret i bekendtgørelsen om parkering på
offentlige veje. Beboerlicensen er jf. bekendtgørelsen begrænset til at
gælde til et område nær modtagerens bopæl.
I henhold til bekendtgørelsen om parkering på offentlige veje §11, har
forvaltningen principielt mulighed for at udstede en ny type licenser,
som blandt andet varetager trafikale hensyn eller mobilitetshensyn.
Muligheden for at oprette en ny licens skal være begrænset, bero på
nogle saglige kriterier, samt have en klart defineret brugergruppe.
Derudover skal den overholde lighedsgrundsætningen, ligesom den
skal være administrerbar og kontrollerbar.
Forvaltningen finder, at der er behov for ekstern assistance til at
vurdere, om det jf. ovenstående er lovligt at oprette en licensordning til
elbilsejere, som bor udenfor betalingszonerne på ikke-offentlige veje,
som fritager fra de generelle regler for betalingsparkering.
Forvaltningen arbejder på et oplæg til udvalget med
takststrukturændringer. Oplægget vil præsentere forslag til nye
modeller for beboerlicensen, herunder også tiltag som kan understøtte
den grønne omstilling, hvor også denne problemstilling vil blive
medtaget.
Teknik- og Miljøudvalget kan beslutte, at forvaltningen skal arbejde
videre med indførelsen af en ny licens til elbilsejere udenfor
betalingszonerne. I så fald skal der afsættes økonomi til en juridisk
vurdering af muligheden for at oprette en sådan licens, og på sigt, til at
udvikle en ny licens samt oprettelse af et software hertil.

0:000:00