Danmarks skal have en ny, grøn mobilitetsplan, der gennem nye teknologier skal sikre grønne fly, busser og lastbiler. Den skal sikre, at folk hopper på cyklen, og den skal skabe en bedre sammenhæng mellem land og by, skriver Jesper Kronborg.
Færre og større zoner skaber mindre sammenhæng mellem rejselængde og pris, og de korte ture bliver væsentligt dyrere. Det risikerer at få færre passagerer til at vælge at køre kollektivt, lyder vurderingen fra trafikselskaberne i Danmark.
Uden os unge mister man grundlaget for fremtidens kollektive transport. Derfor råber vi vagt i gevær. Hvis vi skal have mindre trængsel på vejene, et bedre klima og byer, der blomstrer på ny, skal beslutningstagerne stille sig bag den kollektive transport, skriver Frederik Jessen.
En simplere takststruktur og en prisjustering, der skal gøre det billigere at rejse langt og dyrere at rejse kort, kan være en del af løsningen på det kollektives krise, foreslår Danske Regioner. Hovedstadspolitikere advarer imod idéen.
Toggle ads