Radikale, Enhedslisten og SF: Aagaard skal bevæge sig, hvis vi skal med i aftale om vejen til 2025-mål

Klimaminister Lars Aagaards oplæg til at nå klimamålet i 2025 møder hård kritik. Regeringen skal flytte sig i en grønnere retning, hvis vi skal med, lyder det fra flere partier.

De seneste fire år har Socialdemokratiet, SF, Radikale og Enhedslisten stået tæt, når klimaaftalerne blev lavet. Det kan et halvt år med SVM-regeringen måske sætte en stopper for. Billedet er fra da de fire partier indledte drøftelserne om en klimalov i 2019.
De seneste fire år har Socialdemokratiet, SF, Radikale og Enhedslisten stået tæt, når klimaaftalerne blev lavet. Det kan et halvt år med SVM-regeringen måske sætte en stopper for. Billedet er fra da de fire partier indledte drøftelserne om en klimalov i 2019.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Regeringens forslag til at nå 2025-klimamålet ligner mere brandslukning end reel grøn omstilling.

Så kontant er meldingen fra SF, Radikale og Enhedslisten, der alle i løbet af den seneste uge har været forbi klimaminister Lars Aagaard (M) til drøftelser om, hvordan den sidste vej til 2025-klimamålet skal nås.

Min oplevelse er, at det ikke er rigtige forhandlinger, men at regeringen har truffet en beslutning, som vi skal lægge stemmer til uden indflydelse på indholdet.

Samira Nawa (R)
Klimaordfører

SVM-regeringen vil gerne nå i mål ved at øge iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel, men det får ikke opbakning fra de tre partier, der sammen med den daværende S-regering i 2021 fastsatte målet om, at de danske udledninger skal reduceres med 50 til 54 procent i 2025 sammenlignet med 1990.

”Jeg er meget lidt imponeret over det forslag, som regeringen har lagt frem. Det kommer SF ikke til at skrive under på. Regeringen skal flytte sig i en grønnere retning, hvis vi skal være med i en aftale,” siger Signe Munk, klimaordfører i SF.

Heller ikke Radikale og Enhedslisten kan se sig i en aftale med regeringen, hvis der ikke kommer flere klimareduktioner på bordet.

”Min oplevelse er, at det ikke er rigtige forhandlinger, men at regeringen har truffet en beslutning, som vi skal lægge stemmer til uden indflydelse på indholdet,” siger Samira Nawa, klimaordfører i Radikale.

Kritik af regeringens forslag 

Siden det såkaldte grønne Marienborgmøde i april har regeringen bebudet, at den gerne vil nå den sidste vej mod klimamålet i 2025 ved at øge iblandingskravet i transportsektoren. Lige siden har der også været hård kritik af forslaget fra partier og eksperter.

S-regeringens aftale med SF, Radikale Venstre og Enhedslisten om et klimamål i 2025

I maj 2021 blev Regeringen (Socialdemokratiet), SF, Radikale og Enhedslisten enige om, at der fastsættes et drivhusgasreduktionsmål på 50-54 procent i 2025 i forhold til 1990 som anbefalet af Klimarådet. 

Målet fastsættes som et interval og skal betragtes som indikativt. Klimarådet forpligtes til i sin årlige statusrapport og klima-, energi- og forsyningsministeren i det årlige klimaprogram at vurdere status for opfyldelsen af 2025-målet. Målet vil skulle indfries under hensyntagen til de guidende principper i Klimaloven.

Aftaleparterne er enige om, at reduktionerne skal ske på dansk grund, og at de nationale drivhusgasudledninger opgøres i overensstemmelse med FN’s opgørelsesregler. 2025-målet vil blive opgjort som et gennemsnitsmål over perioden 2024-26, hvilket bidrager til at udjævne eventuelle udsving i det enkelte år.


Kilde: fm.dk

Blandt andet peger Klimarådet på, at hvis man indregner de globale udledninger ved at hælde biobrændstoffer i benzintanken, så er klimaeffekten af forslaget beskeden.

”Hvis man dertil lægger de biodiversitets- og miljøproblemer, der opstår som følge af for eksempel skovrydning til at dyrke energiafgrøder, så fremstår biobrændstoffer ikke som et attraktivt klimatiltag,” skrev Klimarådet tidligere på måneden i en analyse.

Regeringens forslag ser muligvis godt ud på papiret, men altså ikke i virkelighedens verden, ifølge klimavagthunden.

Læs også

Men der er også kritik af regeringens bud på, hvor langt vi i det hele taget er fra 2025-klimamålet.

Længere afstand til klimamål

Ifølge regeringens seneste klimafremskrivning mangler der at blive lavet 0,6 millioner ton CO2-reduktioner for at nå det nedre spænd af målet om 50-54 procent reduktion af drivhusgasser. I Lars Aagaards udspil fremgår det dog, at der kun er brug for 0,5 millioner ton for at nå 50 procent, og det er så det, regeringen sigter efter, fortæller partierne.

Både Klimarådet og Concito har dog revset regeringen for at undervurdere afstanden til klimamålet i 2025.

Med den nuværende politik er Danmark i virkeligheden kun på vej til at reducere med cirka 47 procent, vurderer Concito. Og i en analyse fra tidligere på måneden har Klimarådet regnet sig frem til, at reduktionsbehovet i stedet for 0,5 millioner ton er mellem to og fem millioner ton CO2, hvis vi skal være sikre på at nå 50-54 procent reduktion.

Regeringen skal flytte sig i en grønnere retning, hvis vi skal være med i en aftale.

Signe Munk (SF)
Klima- og energiordfører

De tre partiet ønsker at sigte efter den høje ende af målet, og Enhedslistens Søren Egge Rasmussen fortæller, at de derfor også har taget ”en masse med til bordet”.

”Vi kan sagtens se os i de forslag til at nå 2025-klimamålet, der er kommet fra Concito. For eksempel at se på diesel-grænsehandlen, som er belastende for det danske klimaregnskab. Der kan vi jo gøre noget ved at hæve dieselafgiften,” siger han.

Tavse blå partier 

SF og Radikale er også klar til at se på dieselafgiften og hurtigere indsats med at tage landbrugets klimaskadelige lavbundsjorder ud af drift. SF nævner også mere biogas og sænkelse af fartgrænserne omkring de store byer, som tiltag, der er blevet foreslået til regeringen at se nærmere på.

De tre rødgrønne partier undrer sig over, at regeringen har ventet til de allersidste dage før sommerferien, inden den har taget hul på forhandlingerne om 2025-klimamålet.

Ifølge Klimaministeriets presseenhed "fortsætter drøftelserne med partierne i denne uge." Herfra henvises desuden til en skriftlig kommentar fra klimaminister Lars Aagaard, der også er sendt til Ritzau:

”Vi har fremlagt et konkret forslag til, at der skal flere grønne brændsler ind i lastbiler og biler. Det gør vi udelukkende med 2. generationsbrændsler. Vi er i sidste uge begyndt med at drøfte forslaget med partierne. Og ikke mindst at drøfte, hvad de selv har af forslag. Det fortsætter vi selvfølgelig med,” siger ministeren i den skriftlige kommentar.

Altinget har forsøgt, men det har ikke været muligt at få kommentarer til forhandlingerne fra hverken Konservative eller Liberal Alliance.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Samira Nawa

MF (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 2014)

Signe Munk

MF (SF)
Sygeplejerske (Via UC, 2023), ba.scient.pol. (Aarhus Uni. 2013)

Søren Egge Rasmussen

MF (EL)
Tømrer (Frode Nielsens Tømrer og Snedkerforretning 1990), økologisk landmand (Den Økologiske Landbrugsskole 2002)

0:000:00