SF: Implementeringen af Barnets Lov risikerer at afhænge af den enkelte kommunes ressourcer

Selvom Barnets Lov er ny, kræver den omhyggelig implementering i kommunerne for at undgå fejl og forhastede beslutninger, især når det drejer sig om tvangsadoption, skriver Theresa Berg Andersen (SF).

De allerfleste familier skal have hjælp til selv at klare problemerne, så det vil være meget alvorligt, hvis de oplever, at systemet er præget af et stærkt fokus på tvangsadoption, skriver Theresa Berg Andersen.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Theresa Berg Andersen

Barnets lov trådte i kraft 1. januar i år. Det er en lang og kompleks lov med vidtgående ændringer.

Jeg kan derfor godt forstå, hvis kommunerne er usikre på, hvordan de skal implementere den, og derfor har vi i Folketinget en særlig forpligtelse til at følge op på den løbende implementering af Barnets Lov ude i kommunerne.

Med det nye sagsbehandlingssystem i loven er der lagt op til et mere effektivt system.

Formålet er en hurtigere og skræddersyet sagsbehandling – men vi kan også risikere, at processen i visse kommuner bliver forhastet med for få egentlige samtaler med børnene og forældrene.

Det vil helt afhænge af ressourcer og faglighed i kommunerne, og vi skal derfor holde øje med, at vi ikke får 98 forskellige praksisser på tværs af landet.

I sagsbehandlingen i kommunerne vil overvejelser om tvangsadoption også dukke op i flere sager.

Tvangsadoption er samtlige forældres værste mareridt, og et for stærkt fokus på det kan i værste fald skabe en dyster stemning i alle børnesager.

For at undgå det bør kommunerne være omhyggelige med at sikre en konstruktiv samtale med familier, der har behov for hjælp.

Dette er især vigtigt at huske, fordi knap 40.000 børn og unge i dag får forebyggende støtte i hjemmet, mens kun 11.300 er anbragt.

De allerfleste familier skal altså have hjælp til selv at klare problemerne, så det vil være meget alvorligt, hvis de oplever, at systemet er præget af et stærkt fokus på tvangsadoption.

Det må afgjort være kommunernes opgave at undgå det.

Flere kompetencer til socialrådgiverne
Selvom meget af det, der blev diskuteret i lovbehandlingen af Barnets Lov, omhandlede anbringelse, så er det også afgørende at tale om forebyggelse.

Netop forebyggelse var også et tema i forhandlingerne i Børnene Først-aftalen, hvor der er blevet afsat midler til flere familiehuse med børnebaser rundt i landet. Det skal vi følge tæt på grund af dets forebyggende effekt.

Specifikt drejer det sig om opkvalificering af socialrådgivere, efterværn og kvalitet i anbringelser.

Theresa Berg Andersen
Medlem af Folketinget og socialordfører for SF.

Men der er også flere vigtige udeståender i Børnene Først-aftalen vedrørende forebyggelse, som er afgørende at følge op på, hvis vi skal skabe et bedre liv for udsatte børn og unge i Danmark.

For det første skal vi sikre opkvalificering af socialrådgivere gennem en ny børne- og familierådgiveruddannelse, da øgede kompetencer hos sagsbehandlere vil øge retssikkerheden og bidrage til, at flere børn og forældre får den rette indsats.

For det andet skal vi sikre et bedre og mere rettighedsbaseret efterværn.

Tidligere anbragte unge er i dag overrepræsenterede i triste statistikker om arbejdsløshed, hjemløshed og kriminalitet, og derfor er det afgørende, at der bliver skabt en bedre overgang til voksenlivet for anbragte unge.

Vi har talt om problemerne ved et manglende rettighedsbaseret efterværn i mange år, og det underbygger kun behovet for, at vi snarest muligt kommer i gang med forhandlingerne også på dette område.

Kvalitet i anbringelser
For det tredje skal vi sikre kvalitet i anbringelser. Der er nedsat en arbejdsgruppe til at se på kvaliteten i plejefamilier, men kvalitet i anbringelser på døgninstitutioner og opholdshjem er fortsat forhandlingsudeståender.

Nødvendigheden af at drøfte kvaliteten på anbringelsesinstitutionerne er kun blevet understreget af, at Folketingets Ombudsmand tidligere har udtalt kritik af anbragte børns vilkår, samt at der har været en lang række dybt bekymrende skandalesager i medierne.

Med et fælles mål om at forbedre udsatte børn og unges livsvilkår, har både folketing og regering en særlig forpligtelse.

Theresa Berg Andersen
Medlem af Folketinget og socialordfører for SF.

Det ses blandt andet i TV 2-Dokumentaren "Et helvedes børnehjem," som viser, hvordan børn og unge er blevet udsat for vold og overdreven brug af magtanvendelser på døgninstitutionen Nexus i årevis.

SF har derfor haft ministeren i samråd, hvor vi også her opfordrede på det kraftigste til, at ministeren hurtigst muligt indkalder til forhandlinger på området.

Heldigvis har flere partier sammen med SF opfordret ministeren til at indkalde til forhandlinger om udeståenderne i Børnene Først, og at dette kun kan gå for langsomt.

Med et fælles mål om at forbedre udsatte børn og unges livsvilkår, har både folketing og regering dermed en særlig forpligtelse over for to ting:

Det ene er, at vi følger implementeringen af Barnets Lov i kommunerne tæt, og det andet er, at vi får de udestående elementer om forebyggelse fra Børnene Først-aftalen på plads.

MF (SF)
pædagog, master i offentlig ledelse, Aarhus Universitet